Alweer een tijdje geleden!

2 april 2017 - Naka-ku, Japan

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen met een verslag, maar hierbij dan eindelijk een update.

Op moment schrijven zit ik in 1 van de snelste treinen van Japan (the bullet train richting Hiroshima) die mij in iets meer dan 640km verder brengt in pakweg 220 minuten. In die tussentijd ben ik naar Singapore en ook al op de Philipijnen geweest. Wat ik ook gelijk aan dit verslag toevoeg. De foto's van Vietnam kan je vinden onder Deel 9, Singapore onder Deel 10 en de Philipijnen onder Deel 11.

Motortrip Vietnam
Op 15 februari starten we vroeg in de morgen om aan onze motortrip te beginnen. Eerst hadden we een mooie route uitgestippeld en daarna begonnen we dan eindelijk met onze trip.
Eerst moesten we nog een stukje op de highway1 rijden wat de drukste en snelste weg is. Er rijden hier heel veel trucks, bussen, auto's en andere motorbikes. In het begin was dat een beetje wennen, maar hadden daar geen problemen. Waar ik wel achter kwam is dat de buschauffeurs en trucks echt crazy rijden. Ze beginnen pas op een meter afstand te toeteren, waardoor je je echt een hoedje schrikt als ze je passeren met volle snelheid. Het werkt hier echt grootste of snelste voertuig gaat voor kleinere of langzamere voertuigen.
Eenmaal van de drukke highway1 af, was het allemaal een stuk rustiger op de weg. We stopten in een dorpje bij een restaurant waar we gelijk werden verwelkomd met een happy water (rijstwijn wat is sterke alcohol). Nadat we daar afscheid hadden genomen, vervolgde we onze reis en passeerden we prachtige rijstvelden en was er ook bijna geen verkeer meer op de weg. Onze eindbestemming was Tan Ky (240km). Dit is een klein plaatsje waar eigenlijk niet zoveel te beleven is. Dus wilde de volgende dag even snel de knalpijp van Niels zijn motor laten lassen, omdat die gedeeltelijk was afgebroken, maar dat ging helaas niet zo makkelijk. Uiteindelijk besloten om de knalpijp te vervangen, maar toen bleek er toch iets ergers en duurder geintje met zijn motor te zijn. Iets met zijn motorblok.
Nadat we een aantal uur gewacht hadden, konden we eindelijk rond het middaguur vertrekken richting onze volgende bestemming Phong Nha (280km). We passeerden opnieuw prachtige rijstvelden en halverwege de middag begonnen we aan de hcm trail die we vanaf nu gaan volgen. Om in Phong Nha te komen moesten we eerst een bergtop over wat echt super gaaf rijden was. De hele tijd haarspeldbochten en de uitzichten werden mooier en mooier maar het werd ook kouder en kouder. Super gaaf om te rijden.
In Phong Nha zijn we uiteindelijk twee nachten verbleven. In Phong Nha heb je het Khe Bang national park waar je een aantal caves kan bezoeken. De bekendste cave is Khe Bang cave wat op de UNESCO world natural heritage staat. Alleen als je deze cave wilt bezoeken, moet je deze echt al meer dan een jaar van te voren boeken en kost echt duizenden euro's om hem te kunnen bezichtigen. We hebben uiteindelijk de dark cave bezocht wat ook wel echt de moeite waard was. Echt een hele grote cave met stalagtieten en stalagmieten (zie foto's). Ook was het gewoon mooi om door het national park te rijden. Er zijn een heleboel karststeen rotsen wat een gaaf uitzicht geeft.
De volgende dag zijn we er vroeg uit gegaan om door te gaan op de westelijke route van de hcm trail. Ik kwam al bij de start twee oude bekenden tegen die ik leerde kennen in Hanoi en hebben de hele rit met z'n vieren gereden. Dit is namelijk de route door alleen maar bergen met een prachtig wegdek, mooie rijstvelden, mooie uitzichten en geen verkeer. In totaal hebben we maar maximaal 8 mensen op de motor gezien en verder passeerden we een aantal kleine bergdorpjes. Dit was voor mij denk ik de highlight van de hcm trail. Uiteindelijk kwamen we pas rond half 7 in Khe San (280km) aan waar we de nacht hebben doorgebracht. Voor mij was deze dag denk ik de highlight van de motorbike trip!
Nadat we Khe San hadden verlaten, zijn we verder gegaan naar Hue (180km). Bij het begin reden we langs een prachtige rivier en vallei. Halverwege verslechterde het wegdek een klein beetje met wat kuilen erin. Uiteindelijk kwamen we rond een uurtje of 4 aan in Hue en zijn we daar 2 nachten verbleven.

In Hue zijn we naar de graftombe van dubien geweest. Dit is een tombe waar de koning Tu Duc is gestorven en begraven... Alleen niemand weet waar die precies begraven is. Want de handlangers die hem begraven hadden, zijn daarna allemaal vermoord. Verder zijn we naar een waterpark geweest wat al een aantal jaren failliet is en nooit is gebruikt. Het was grappig om hier wat met de motorbike rond te rijden en te kijken. Verder is er een verboden citadel, maar daar zijn we niet ingeweest.

Na twee dagen zijn we aan ons laatste gedeelte van onze trip begonnen, voordat ik de motorbike terug ga brengen naar Danang. Dit is de Hai Van Pass waar je nog een uitzicht hebt over de zee en bergen. Maar om eerlijk te zijn vonden we het een beetje tegen vallen. Op de top was het super druk met toerist bussen, maar viel het uitzicht een beetje tegen, vergeleken met wat wij al allemaal hadden gezien onderweg en er bijna geen toerist was.

Na de Hai Van Pass ben ik verder naar Danang gereden en is Niels verder naar Hoi An gegaan.
Danang is een grote city maar niet bijzonder veel te beleven. Nadat ik de motorbike de volgende dag had afgeleverd, heb ik de bus naar Hoi An genomen.

Ik ben uiteindelijk wel blij dat ik de trip met de motorbike had gemaakt. Je bent gewoon een stuk meer flexibel dan dat je met de bus reist. Onderweg kan je gewoon overal stoppen en van prachtige uitzichten genieten. Daarnaast kom je op plekken waar geen toerist komt. Ook dacht ik bij het begin dat het best wel een risico is om met een motorbike te rijden met al het crazy rijden van de Vietnamezen. Je moet gewoon meegaan in de flow van het verkeer en dan komt het helemaal goed. Wel moet je af en toe heel goed oppassen voor koeien, kippen, honden, katten, kinderen of geiten die oversteken, maar dat moet je altijd.
In totaal heb ik 1200km afgelegd met de bike en hebben we echt geluk gehad met het weer. Om eerlijk te zijn hebben we alleen maar zon gehad en hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe warmer het werd. Kortom een prachtige trip die ik zeker iedereen kan aanraden als je een beetje van avontuur houdt.

Toen ik de volgende dag de bike had ingeleverd en de bus naar Hoi An nam, bleek in Hoi An dat ze mijn busticket hadden gecancelled en de bus voor de volgende dag al was volgeboekt naar Nha Trang. Vanaf dat moment miste ik toch ook wel al de flexibiliteit van de motorbike.

Het plaatsje Hoi An is trouwens wel echt de moeite om heen te gaan. Overdag kan je bij het strand een beetje relaxen en in de avond is het overal verlicht en sfeervol met lampionnen.

De volgende dag had ik eind middag de nachtbus naar Nha Trang genomen en kwam ik daar na slecht geslapen te hebben rond 5 uur in de ochtend aan.

Nha Trang is een beachtown met hoge hotels die uit de grond zijn gestampt en is een vakantie oord waar de Russen en tegenwoordig ook Chinezen komen. Het lijkt er allemaal een beetje fake maar het strand is opzich nog wel mooi. Helaas was het regenachtig en moest ik t/m 7 uur in de avond wachten voordat mijn bus naar HCMC vertrok.

Na weer een beroerde nacht te hebben gehad en al om 5 uur in de ochtend te zijn aangekomen waren de meeste hostels en guesthouses gesloten. Uiteindelijk kon ik in een hostel een beetje bijslapen en na nog een nacht in HCMC te hebben doorgebracht, de volgende morgen het vliegtuig naar Singapore gepakt. Daar verblijf ik dan 16 uur en dan vlieg ik door naar Manilla en Palawan op de Philipijnen.

Vietnam was een super mooi land om in te reizen, maar net zoals in Indonesia, Cambodia en Laos zijn ze hier ook de meeste stranden en mooie gebieden aan het vernietigen voor "fake of fancy" resorts. Ik vraag mij af wie hier echt op zit te wachten, maar we gaan wel zien hoe dat in de toekomst is. Het zijn voornamelijk Vinpearl en de rijke Chinezen die alles aan het volbouwen zijn. Gelukkig heb ik wel nog echt super mooie gedeeltes gezien waar nog bijna geen toerist komt en is dat wel echt heel mooi!

Singapore en de Philipijnen Palawan
Op 27 februari vloog ik al vroeg van HCMC naar Singapore waar ik dus de tussenstop heb van 16 uur. Rond een uur of 1 Singapore tijd aangekomen op de airport, ben ik gelijk de stad in gegaan. Binnen 40 minuten a 1 uur zit je al vanaf de airport in het midden van de stad. De stad is niet super groot en heeft ook niet echt highlights. Het heeft een aantal hoge gebouwen en het is gelegen aan een rivier wat het in de avond wel sfeervol maakt. Verder is het vooral een stad waar je goed zal kunnen leven voor werk. Ik heb de hele middag en tot een uur of 9 de stad beetje rondgelopen en daarna weer teruggegaan naar de airport. Als er 1 airport is waar je je een aantal uur goed kan vermaken, dan is dat wel Singapore airport. Het is echt super groot en de facilities zijn super. Er zijn een aantal tuinen in de airport, daarnaast is er een bioscoop, Gaminglounge en genoeg hangplekken waar je kan slapen of wachten op je volgende vlucht. Maar het mooiste is dat je gratis whiskey kan proeven uit verschillende merken:) uiteindelijk heb ik daar van 10 tm 12 uur gezeten, voordat ik een beetje aangeschoten het vliegtuig in ging richting Manila in de Philipijnen rond 00:50.

Naar Manila was een vlucht van 5 uurtjes maximaal en eenmaal aangekomen op Manila airport ben ik rond 09:40 doorgevlogen naar Puerto Princesa (eiland Palawan) op de Philipijnen waar ik tm 23 april verblijf.

Rond een uurtje of 11 kwam ik aan op de airport op Puerto Princesa en ben ik gelijk naar mijn hostel gegaan om toch maar een klein beetje bij te slapen:)

Verder heb ik vanaf Puerto Princesa een trip naar de Underground river gemaakt die tot 1 van de nieuwe 7 UNESCO wereldwonderen behoord. Het was een dagtrip en de grot was wel echt heel mooi. We gingen met een grotere boot eerst richting de grot en dan moesten we overstappen bij een strand naar een volgend bootje waarmee je de grot in gaat. De grot was wel echt heel mooi om te zien. Hele mooie sculpturen van stalagmieten en stalagtieten. Zeker om aan te raden als je naar Palawan gaat en van grotten houdt. Het enige wat wel was is dat het super druk is met andere toeristen.

Na 3 dagen ben ik verder getrokken richting El Nido waar je hele mooie trips kan maken naar strandjes en lagoons.
El Nido is niet een heel groot plaatsje, maar is vooral een uitvalsbasis voor de boottrips voor toeristen. Er zijn een aantal leuke barretjes en verder is er niet veel te beleven. Ook kan je een scooter huren en kan je naar andere strandjes en watervallen rijden.

Uiteindelijk zijn we met de scooter naar 1 waterval (niet veel bijzonders, was een klein stroompje) geweest en naar Nacpan beach wat een heel mooi en relax strand is met een leuk klein dorpje er omheen.

Dit strandje beviel mij wel, en ik had dan ook besloten om hier na mijn 3 dagen in El nido te verblijven.

Maar eerst had ik nog besloten om een boottrip vanuit El Nido te maken. De trips zijn aardig aan de prijs en zeker de moeite waard als je niet tegelijk met 20 andere boten vertrekt voor dezelfde toer. De toer was heel relax, de lunch was uitstekend, maar het was echt veelste druk met andere boten. De lagoons waren echt schitterend maar was echt overvol met andere mensen wat echt jammer was. In het vervolg zal ik hier geen boottrip meer boeken doordat het gewoon overvol was bijna overal. Toch hebben we een leuke dag gehad:)

De volgende dag had ik besloten om richting Nacpan Beach te verhuizen waar ik uiteindelijk 10 nachten ben verbleven . Ik verbleef in Hammock Homestay wat echt een relaxed plekje was. Het was 5 minuten naar het strand en er heerste een hele relaxte sfeer. Elke avond was er een super mooie zonsondergang en overdag las ik een boek, lag op het strand en ging ook nog een keer surfen op Duli beach. Een zowat verlaten strand. Het surfen was wel weer even, maar na een kwartiertje kon ik wel weer redelijk op het bord staan. Het was er zo rustig, dus ik kon zelf mijn golven kiezen .

Verder gingen we vaak met alle mensen van de homestay gezamenlijk de zonsondergang kijken en aten we ergens in een lokaal restaurant. Vaak bestelde we philipijnse rum wat echt maar 2,30 euro koste voor een grote fles rum. Ook heb ik nog 2 avonden op de bovenverdieping in de openlucht geslapen wat echt heerlijk wakker worden is met een mooie zonsopkomst.

Daarnaast heb ik ook nog een lokale philipijns feestje meegemaakt en heb ik nog een keer met de locals basketball gespeeld. Zij spelen wel altijd om geld, dus moest ook wel wat geld inleggen. Er waren een aantal aardig goede spelers daar maar ik had met mijn team uiteindelijk met 3 puntjes verschil gewonnen dacht .

Ook heb ik nog een andere dag een scooter gehuurd en ben ik nog een keer verder naar andere strandjes gegaan. Kortom ik had me prima vermaakt in die 10 dagen.

Na 10 dagen ben ik vroeg in de ochtend weer vertrokken naar El Nido om vanaf daar de mini bus naar Port Barton te pakken. Na een aardig heftige rit, gelukkig veilig in Port Barton aangekomen. Port Barton is een heel klein plaatsje met eigenlijk maar 2 straten, een aantal guesthouses en een mooi strand voor de zonsondergang. De mensen zijn hier echt heel vriendelijk en uiteindelijk ben ik hier 5 nachten verbleven. Er waren een aantal Spanjaarden die ik ontmoette en daarmee had ik ook een private boottrip gemaakt. Een heel relaxed dagje met hier en daar snorkelen, lunchen op een heel klein eiland en de zonsondergang kijken vanaf een miliscuul eilandje.
Verder zijn we nog naar een waterval gelopen en hebben op het strand gerelaxed.

Na 5 dagen moest ik weer terug naar Puerto Princesa om de volgende dag om 8 uur mijn vlucht terug naar Manila te pakken. Het eiland Palawan was echt een heerlijke bestemming om even lekker niet zo veel te doen. Er zijn prachtige stranden, de locals zijn super vriendelijk en wat mij nog het meest verbaasde is dat de stranden zo schoon zijn met geen viezigheid in het water. Wel begint het in Nacpan en Port Barton ook al steeds toeristischer te worden, maar voor nu was dat echt perfect:) Kortom een super mooie tijd gehad.

En nu op naar het nieuwe avontuur in Japan. Tot nu toe ben ik al 7 dagen in Tokyo geweest en ik kan alvast verklappen dat ik nu al Japan (Tokyo) als 1 van mijn favoriete bestemmingen zie van Azië;)