Deel 6 Cambodja 3 tm 14 Jan 2017

6 februari 2017 - Sapa, Vietnam

Ondertussen is er alweer bijna een maand voorbij en heb ik door Cambodja en Laos gereisd.

Op 2 januari vertrokken ik en Marnix naar de hoofdstad van Cambodja Phnom Penh met de bus. Dit was een zit van ongeveer 8 uurtjes in een redelijk luxe bus. Bij de grens van Cambodja moest iedereen even uitstappen even door twee poortjes van de douane doorlopen en daarna kreeg je je visum van Cambodja voor 35us dollar. Eenmaal aangekomen in Phnom Penh was het alweer avond en besloten we om de volgende dag met een TukTuk driver naar de killing fields (Choeung Ek) in Phnom Penh te gaan. Dit gaat over de donkere historie van Cambodja waar tussen 1975 en 1979 door het regime (Rode Kmer) van Pol Pot meer dan een kwart onschuldige Cambodjanen om het leven kwamen door genocide. Èèn van deze killingfields is gelegen dichtbij Phnom Penh en gaf een goede maar bizar indrukwekkende indruk van wat zich daar heeft afgespeeld. Om kogels te besparen werden de mensen doodgeknuppeld etc.. We waren een beetje in shock en beduusd voor wat we daar zagen. Zie voor meer informatie:

De volgende dag zijn we naar de gevangenis in Phnom Penh geweest wat ook te maken heeft met de genocide. Zie voor meer informatie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tuol_Sleng

Dit was ook schokkend om te zien. Maar uiteindelijk wel blij dat ik dit gedeelte geschiedenis wel heb gezien van Cambodja. Verder hebben we een beetje door Phnom Penh geslenterd en hadden we het in 2 volle dagen wel een beetje gezien.

We besloten om nu naar het kust plaatsje Sihanoukville te vertrekken. Vanaf dit plaatsje kan je met de boot naar het eiland Koh Rong vertrekken. Het plaatsje zelf stelt niet zoveel voor. Ze zijn het aardig aan het volbouwen met resorts en ook het strand staat vol met tafels en stoelen. Je kan bijna niet over het strand lopen doordat er zoveel stoelen en tafels staan. In de avond worden al die restaurants omgetoverd tot kleine clubs met luide muziek.

Ook zijn we naar het eiland Koh Rong geweest. Dit is een redelijk groot eiland, er zijn heel veel bars/ restaurants en wordt er aardig wat afgefeest. Daarnaast worden er ook aardig wat nieuwe resorts bijgebouwd. Wel zaten we op een prachtige locatie waar vandaan we een goed uitzicht hadden over het eiland en de zee.

Kortom als we van te voren hadden geweten dat beide zo toeristisch waren, hadden we denk de kust van Cambodja wel geskipt. Het was een mooi eiland maar niet super bijzonder vergeleken met bepaalde eilanden waar ik ben geweest. Maar de meningen kunnen daar natuurlijk over verdeeld zijn.

Eenmaal toen we van Koh Rong kwamen, zijn we gelijk met de nachtbus naar Siem Reap gegaan. De nachtbus was alleen wat knus, van onderaan werden we gecremeerd en van bovenaf gekoeld. Kortom een crematorium en mortuarium in één. Daarom was regelmatig omdraaien noodzakelijk. In totaal duurde die reis 10 uur, maar echt goed slapen was het dus niet.

In Siem Reap staat vlakbij het tempelcomplex van de Angkor Wat. Het plaatsje Siem Reap zelf is ook echt gezellig. Er zijn wat leuke barretjes en restaurants en er hangt een hele gezellige sfeer. Ook is daar sinds kort een Nederlandse snackbar gevestigd waar ze frikandellen en kroketten verkochten. Dit was wel weer is een keer lekker na meer dan een jaar het niet gegeten te hebben:)

De Angkor Wat was trouwens wel echt super gaaf om te zien. Prachtige ruïnes met overal tekens in de stenen (gebeeldhouwde stenen). Moeilijk te beschrijven....
Zie de foto's.

Na 3 dagen Siem Reap besloten we om Cambodja na +- 2 weken te verlaten en gaan we nu verder met de bus naar Laos.

Ik vond Cambodja een interessant land om te zien, maar zal er niet zo snel weer opnieuw naartoe gaan. Voor mij was de historie en de Angkor Wat de hoogtepunten van Cambodja. Het begint eigenlijk al steeds meer een land voor de iets rijkere toerist te worden. Overal worden nieuwe hotels en resorts gebouwd en ook de prijzen in Cambodja liggen iets hoger dan in Vietnam. Dit heeft mede te maken met dat je in Cambodja met de US Dollar moet betalen. Kortom twee weken Cambodja was voor mij meer dan genoeg.