Deel 5 Het chaotische Vietnam (4/12/2016 tm 3/1/2017

17 januari 2017 - Pakse, Laos

Ondertusssen ben ik alweer meer dan een maand in Vietnam, waar ik mijn reis zal vervolgen. Ik ben 4 december aangekomen in Ho Chi Minh City en heb hier weer genoeg meegemaakt. Heb onder andere de Chu Chi tunnels bezocht, ben opgelicht met een te dure citytrip, een tour door de Mekong Delta gedaan en mijn kerstdagen op het eiland Phu Quoc doorgebracht. Daarnaast ook nog mijn nieuw jaar ingeluid zonder vuurwerk, maar was uiteindelijk toch wel super gezellig.

Chu Chi Tunnels
De Chu Chi tunnels liggen vlakbij HCMC en geeft een beeld weer van hoe de gorilla strijders in Vietnam de oorlog met de Amerikanen uitvocht in de Jungle. Het was heel erg interessant om die bepaalde technieken te zien. Hoe ze de vallen zetten voor de Amerikaanse soldaten, hoe ze overleefde in de tunnels en hoe ze zich schuil hielden. Het was een leerzame dag waar ik veel had opgestoken van de Vietnamese oorlog.

Opgelicht in HCMC
Op 7 dec 2016 ging ik wat eten in een restaurant en raakte ik in gesprek met een local die ook een tourguide was, maar vandaag vrij was. We dronken eem biertje en hij vroeg mij wat mijn plannen waren voor de middag. Ik vertelde hem dat ik de stad een beetje wilde verkennen en alle hotspots wilde gaan bekijken. Hij vertelde mij dag hij mij wel de stad wilde laten zien etc. en dat ik later maar moest kijken wat ik hem als vergoeding wilde geven. Uiteindelijk zijn we naar het War Museum geweest, een Tempel, een heel mooi postkantoor en het vrijheidsplein. Ook vertelde hij over zijn eigen situatie dat zijn vrouw ziek was etc. en speelde dus op mijn gevoelens in. Na afloop van de trip kwam hij met een prijslijst van hoeveel ik hem moest betalen voor de trip en dat was way too much dan wat ik in gedachten had. Ik was wel een beetje overdonderd van wat hij van mij vroeg voor de trip (meer dan 150 euro 3.000.000d). Ik dacht shit en had dit nooit zien aankomen, maar had ook in gedachte over zijn zieke vrouw etc.. Uiteindelijk vond ik het toch ook wel weer zielig en heb hem 100.000d gegeven. Later dacht ik wel.. ik ben opgelicht en blijkbaar moet ik toch wel wat meer opletten voordat ik iemand moet vertrouwen;)

HCMC zelf is voor een paar dagen een prima bestemming. Voor een paar dagen kan je je hier prima vermaken. Toen ik aankwam in HCMC was het een complete chaos in het verkeer. Iedereen rijdt maar kris kras door elkaar, tuteren constant en passeren voetgangers aan alle kanten, ook al is het groen licht voor de voetgangers. Bij het begin was ik best wel onzeker om over te steken, maar je moet gewoon doorlopen en dan remmen of passeren de motorbikes je gewoon. Verder zijn er mooie gebouwen te zien en is er een hele lange barstreet met pubs en restaurant waar je voor minder dan 50 eurocent een biertje kan kopen

Trip door de Mekong Delta 2 dagen (Zuid Vietnam)
Na 4 dagen in HCMC te hebben rondgeslenterd, had ik besloten om een trip door de Mekong Delta te maken.
Heb op de trip een aantal grote boedhabeelden gezien, honing geproefd etc..
Maar voor mij ging het meer om de floating market. De volgende ochtend moest ik al om 6 uur opstaan om een bezoekje aan de floating market in Can Tho te brengen. Hier vindt de groothandel plaats voor het kopen van fruit etc..  Ook heb ik nog een kijkje bij een fabriek genomen waar ze noodles maakten. Achteraf had ik beter zelf met een lokale bus naar Can Tho kunnen gaan en alles zelf kunnen regelen. Dit, omdat ik dan niet zoveel stops hoefde te maken die mij niet zo interesseerde en ik niet alleen maar de hele trip met Chinezen zat opgescheept die geen woord Engels spraken.

Na nog 1 nacht in Can Tho te zijn verbleven had ik besloten om de bus richting Chau Doc te pakken. Dit was een rustig plaatsje aan de grens met Cambodja. Hier had ik floating houses bezocht waar de vissers de vissen kweken onder hun huizen op het water. Dit was wel interessant om te zien. Ook had ik met een fiets de omgeving verkend.

Na 2 nachten in Chau Doc te hebben verbleven had ik besloten om de bus verder te pakken naar Ha Tien om van daar uit naar het eiland Phu Quoc te gaan.

Phu Quoc island
Phu Quoc island is een groot eiland en heb daar 2 keer een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Overal waar je langskwam zijn ze bezig met nieuwe resorts bouwen en werken ze ook aan andere megaprojecten.
Het island heeft wel een aantal mooie stranden, maar dat is nu van de nieuwe resorts. Ik vind dat ze het hele island aan het vernietigen zijn en dat je hier over 2 jaar zeker niet meer hoeft te komen als backpacker.

Wel heb je op het island ook nog de Coconut Tree gevangenis. Hier zijn tijdens de Vietnam oorlog Noord Vietnamezen onder extreme omstandigheden vastgezet door de Amerikanen en Zuid Vietnamezen. Je kunt er zien hoe de Vietnamezen werden vastgezet, werden gemarteld en hoe het dagelijkse leven eruit zag. Zie de foto's voor wat daar plaatsvond.

Uiteindelijk ben ik ongeveer 2 weken op het eiland verbleven, maar dat zou ik normaal nooit doen als er geen kerstdagen tussen zouden zitten, ook al heb je niet echt het gevoel dat het kerst is in een warm land. De kerstdagen waren wel nog leuk. Met kerstavond had mijn hostel een kerstdiner georganiseerd met een feest. Dit was uiteindelijk wel echt super gezellig met de andere backpackers:)

Na de kerstdagen ben ik met een aantal andere backpackers weer terug gegaan naar Ho Chi Min City en hebben we daar nog oud en nieuw gevierd. Oud en nieuw was wel een beetje apart in HCMC. De stad had namelijk besloten om geen vuurwerk te laten afschieten, doordat ze het geld voor het vuurwerk aan het noorden van vietnam wilden1 geven voor hevige overstromingen.

Uiteindelijk zijn we met een groep ergens eerst wat gaan eten en daarna naar het vrijheidsplein gegaan waar een hele boel locals en goede muziek werd gedraaid. Er heerste een hele relaxte sfeer, en het voelde toch best wel apart dat er helemaal geen vuurwerk was.

Na 2 extra dagen in HCMC heb ik met Marnix de bus naar Pnohn Penh Cambodia gepakt om de reis met Marnix te vervolgen.