Deel 8 Het Noorden van Vietnam

25 februari 2017 - Nha Trang, Vietnam

Op 3 februari kwam ik weer terug in het Noorden van Vietnam om mijn reis door Vietnam te vervolgen.

Na 10 uur in een minibus te hebben gezeten die overbeladen en overvol zat, ben ik eindelijk aangekomen bij het grens stadje Dien Bien Phu in Vietnam. Het was een lange rit door de bergen en als je op een gegeven moment denkt dat er niemand meer bij kan in het busje, dan moet er maar weer iemand iets meer opschuiven en moeten er 2 mensen op 1 stoel gaan zitten. Ook zat ik helemaal volgebouwd met koffers en andere troep haha. Als iemand moest plassen, dan stopte de bus gewoon en moest je eerst een paar hordes nemen voordat je de bus uit kon klauteren. Maar zoals wel vaker in Laos, had ik de busreis weer overleefd.

Ik zat gelukkig met nog 3 andere Europeanen in de bus en besloten dan ook om in Dien Bien Phu dicht bij het station te overnachten, zodat we de volgende dag zo vroeg mogelijk de bus verder konden pakken naar Sapa.

Dit was een rit van ongeveer 6 uur in ook weer een minibus, maar deze stopte alleen 1 keer voor een lunchbreak. Het was zo helder en zonnig die dag, waardoor je alle uitzichten (bergtoppen en rijstvelden) al van veraf kon zien. Dus daar had ik wel geluk mee.

Toen ik in Sapa aankwam was het ook echt mooi weer, maar toen de zon eenmaal verdween werd het gelijk een stuk kouder. Het is namelijk winter in Sapa en overdag lagen de temperaturen op ongeveer 18 graden en in nacht rond de 12. Dus dat was wel weer even wennen. Ik kwam precies aan met Chinees New Year in Sapa dus het was daar verschrikkelijk druk met allemaal Chinezen. Ook liepen er een heleboel village people rond in Sapa die proberen trekkingen en zelfgemaakte spullen te verkopen. Daarnaast zie je om de 10 meter een shop die allemaal nep Nortface en andere merken verkoopt met trekkingspullen, maar dat komt wel goed uit doordat het er een stuk kouder dan verwacht was. Toch maar besloten om een sweater te kopen, want deze temperaturen ben ik niet meer gewend.

Verder als je een kleine 10 minuten uit Sapa loopt, zie je al de rijstvelden liggen wat echt super mooi is. Maar daarentegen zijn ze overal aan het bouwen in Sapa en wordt het ene na het andere grote hotel of resort uit de grond gestampt wat eigenlijk ten koste gaat van de natuur. Ik vond Sapa wel een leuk plaatje, maar is wel al heel erg touristisch aan het worden. Ik heb het nu gezien en zal er niet zo snel meer naar terug keren.

Na 4 dagen Sapa had ik besloten om verder de bus te pakken naar Hanoi. Dit was een busrit van ongeveer 7 uurtjes en mijn eerste indruk van Hanoi was goed.
Hanoi is net zo als HCMC een drukke stad met alle scooters die er rijden. Eenmaal aangekomen in Hanoi ben ik eerst bij het lake in het centrum van de stad gaan zitten. Al snel kwamen er een aantal Vietnamezen naast mij zitten die wat Engels wilden oefen en een praatje wilde maken. Heb daar een prima middagje vermaakt.

In de avond had ik met een jonge afgesproken die ik nog van Sapa kende en die wist een plek waar je voor 5000dong(minder dan 25 eurocent) een biertje kan drinken:)
Uiteindelijk hebben we daar de hele avond gezeten met een aantal andere en heb ik een top avond gehad.

Hanoi is een stad met allemaal mooie gebouwen maar ook zijn ze daar allemaal skylines aan het bouwen wat ten koste gaat van de stad. Verder heb ik er het war museum bezocht en ben ik ook nog naar een soort van tempel geweest.
Elke avond ben ik weer terug gegaan naar dat vrouwtje waar een biertje 5000dong koste en heb mij daar kostelijk vermaakt. Op de vrijdag en zaterdag kwam er zelfs een straat band spelen voor de biercorner dus dat was perfect.

Na 4 nachten besloten om toch maar richting Cat Ba eiland in Halong Bay te vertrekken waar ik 3 nachten ben verbleven. Ik heb 1 dag een scooter met een jonge van mijn hostel gehuurd en hebben wat rond getoerd. Ook is er een National Park op het eiland en kan je naar een uitzichtpunt klauteren (Zie foto's). Super mooi uitzicht waar we uiteindelijk een aardig tijdje hebben gezeten in het zonnetje.

Ook leerde ik toevallig bij het uitzichtpunt een Nederlandse jonge kennen waarmee ik uiteindelijk de volgende dag een tour door Halong Bay heb gemaakt. De boottocht was echt schitterend. Overal kalkstenen rotsen in het water wat echt prachtige uitzichten gaf. Daarnaast gingen we ook nog met een kajak voor een uurtje door de Halong Bay en was het heel erg zonnig.

Ook had ik ondertussen contact met een Nederlandse jongen gezocht die een scooter relocation wilde doen t/m Danang. Ik was daar wel geïnteresseerd in en heb die jongen op 15 februari in Nimh Binh ontmoet met die scooter. De scooter reed uitstekend en ik hoefde alleen een borg aan hem te geven voor stel dat ik de scooter in de prak zal rijden of zo iets. Verder moest ik zelf voor eventuele kosten opdraaien van onderhoud onderweg (olie verversen etc.). Dus zoals wel vaker is mijn plan spontaan gewijzigd en kon ik deze kans niet laten liggen (ik had alleen al een open bus ticket gekocht terug naar HCMC, maarja jammer dan).

Die Nederlandse jonge (Niels) die ik ontmoette bij het uitzichtpunt op de berg werd uiteindelijk mijn reismaat. Hij had namelijk een motorbike gekocht in Hanoi en wilde ook terug naar het zuiden met de motorbike. Dus besloten we om samen te gaan reizen t/m Danang met de bikes (komt in volgend verslag)